Aces Lithium HF 12V 45Ah Accu AL12V45HFA
Aces Lithium HF 12V 45Ah Accu AL12V45HFA-BT
12V 45Ah cyclishe Lithium batterij. Een compacte lithium batterij van 45Ah. Door zijn Lithium technologie vergelijkbaar met een 90Ah semi tractie loodzuur batterij. Hierdoor veel gebuikt als boordaccu in de kleinere campers en caravans. Uiteraard ook voor andere toepassingen toepasbaar. Onderstaand de specificaties van deze Aces Lithium HFA 12V 45Ah Accu AL12V45HFA-BT.
Performance
▪ Nominal Voltage 12.8V
▪ Final maximum Charge Voltage 14.6V (100% SOC)
▪ Final Discharge Voltage 10V (protection level)
▪ Capacity 45Ah or 576Wh (at 0.2C)
▪ Maximum continuous discharge Current Imax of 45A
▪ Overcurrent protection level 60A
▪ Maximum charge current to 100% is 23A (0.5C); recommended 4…23A
▪ Cycle Life with 80% DOD is 4000 @9A; 2500 @45A
▪ 125A discharge Current up to 5 sec
▪ Operating temperature: see Figure 1 and 2
▪ Storage temperature < 30 days 0…+40°C; Storage temperature > 30 days 5…20°C
▪ ABS case with dimensions 165 x 126 x 175 mm (LxWxH)
▪ IP65 waterproof
▪ Weight about 4kg
Serie schakeling: Niet mogelijk
Paralel schakeling: Tot 4 batterijen
Keuze voor het juiste type accu
- Capaciteit en belastbaarheid bij gebruik inverters. Houdt er rekening mee dat deze inverters of omzetters zelf een rendement hebben van 85-90%, dus 1000W is 1176W op de accu.
Bij gebruik van een 12V/230ac omzetter is de maximaal toegestane 230Vac belasting:
12V80HFA maximaal 800W belasting op de 230Vac
12V100HFA maximaal 1000W belasting op de 230Vac
12V150HFA, 12V200HFA, 12V320HFA, 12V400HFA maximaal 1500W op de 230Vac
- Daarnaast moet de totale continu belastingsstroom altijd binnen de Imax specificatie blijven.
- Indien hogere stroom belastbaarheid gewenst is kunnen tot maximaal 4 accus worden parallel geschakeld.
Laden van de accu
- De accu moet binnen de specificaties worden geladen.
- Bij laden via solar MPPT lader is de max. laadspanning 14.4-14.6V, Float spanning 13.5V.
- Via de 230Vac lader tot 14.4V max. en 13.5V float.
- De accu mag niet constant op 14.4-14.6V worden gehouden, dit zal leiden tot een korte levensduur. Binnen 4 uur nadat de accu is volgeladen moet deze terug naar de floatspanning.
- De accu mag niet rechtstreeks door een voertuig dynamo worden geladen, er moet altijd een z.g. laadbooster tussen worden geschakeld.
Ontladen van de accu
- De accu moet binnen de specificaties worden ontladen.
- Gebruikers zoals b.v. een inverter moeten op een ondergrens van 11…11.5V zijn afgesteld. De BMS zelf staat afgesteld op lagere onderspannings beveiliging, dient bij normaal gebruik niet in te grijpen.
Inbouwen en aansluiten van de accu
- Rondom de accu zorgen voor voldoende ventilatie ruimte.
- De accu bij voorkeur op een rubber ondergrond plaatsen en goed vastzetten m.b.v. een strap.
- Kabeldoorsnede gebruiken als b.v. 35mm2/100A tot 2m en 50mm2/100A tot 5m lengte.
- De accupolen altijd voorzien van een rubberkap als isolatie.
- Dunne kabels die op de polen worden aangesloten altijd voorzien een passende zekering.
- De accu zelf is kortsluitvast en heeft intern ook en zekering.
Parallel of serie schakelen van de ACES accu
- Er mogen max. 4 accu’s worden parallel geschakeld, waarbij korte bekabeling moet worden gebruikt.
- Bij parallel schakelen het schema zoals in de handleiding beschreven is gebruiken
- De ACES accu’s mogen niet in serie worden geschakeld
Belangrijke aandachtspunten voor gebruik
- Zorg dat de accu zoveel mogelijk altijd in geladen conditie (>20%) blijft
- Zorg ervoor dat de accu vol geladen is voor de periode van winsterstalling.
- Vaak zijn er diverse kleine gebruikers op de accu aangesloten, daarom is het aan te raden om bij lange periode van geen gebruik de accupolen los te koppelen.
- Indien bovenstaande niet in acht wordt genomen en de accu komt in diepontladen toestand, dan kan deze onherstelbaar defect raken. In dat geval is er geen sprake van garantie.
Zoek elektrischvaren artikel
Wellicht ook interessant?
Nieuwsbrief